Belangrijke wetswijziging: Verplichte laadinfrastructuur op uw parking vanaf 1 januari 2025

Nieuwe Verplichtingen voor Oplaadpunten

Sinds 11 maart 2021 gelden er nieuwe regels voor de installatie van oplaadpunten op parkeerterreinen van gebouwen. Deze verplichtingen zijn van kracht voor nieuwbouwprojecten en ingrijpende renovaties waarvoor vanaf deze datum een omgevingsvergunning wordt aangevraagd.

Vanaf 1 januari 2025 worden deze regels verder uitgebreid naar bestaande gebouwen met parkeerterreinen. Als uw bedrijf in Vlaanderen een parkeerterrein heeft met 20 of meer plaatsen, bent u verplicht om minimaal 2 laadpunten te installeren. Deze maatregelen volgen uit de Europese richtlijn die gericht is op de verbetering van de energieprestatie van gebouwen en ondersteunen de transitie naar emissievrij transport.

De wetgeving zal ook in Brussel en Wallonië aanzienlijk veranderen. Heeft u meerdere parkings bij één gebouw? Dan geldt de regelgeving per parking.

Bent u al voorbereid?

Ons team van experts staat klaar om u te helpen. Neem vandaag nog contact met ons op voor advies op maat en zorg ervoor dat uw bedrijf voldoet aan de wetgeving.

Hieronder vindt u het overzicht van de huidige en toekomstige wetgeving met handige links naar de websites van de desbetreffende gewesten.  

 

Vlaanderen

Tot op heden was in Vlaanderen de wetgeving enkel van toepassing voor parkings bij een nieuwbouw of gebouwen waarbij een ingrijpende renovatie werd uitgevoerd. Vanaf 1 januari 2025 zal de wetgeving van toepassing zijn voor parkings bij bestaande gebouwen.

Overzicht


Nieuwbouw

(omgevingsvergunning sinds 11 maart 2021)

Ingrijpende renovatie (omgevingsvergunning. sinds 11 maart 2021

Bestaande gebouwen (vanaf 2025)

Woongebouwen

Parkeerterrein met 2 of meer parkeerplaatsen: infrastructuur verplicht voor elke parkeerplaats

Parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen: laadinfrastructuur verplicht voor elke parkeerplaats

Geen verplichtingen

Niet-woongebouwen

Parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen :

- minstens 2 oplaadpunten

- én laadinfrastructuur voor 1 op 4 parkeerplaatsen

Parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen :

- minstens 2 oplaadpunten

- én laadinfrastructuur voor 1 op 4 parkeerplaatsen

Parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen: minstens 2 oplaadpunten


 

Brussel

Heeft u een bestaande parking in Brussel met 10 of meer plaatsen? Dan valt u onder de regelgeving zoals beschreven hieronder. Nieuwe parkings moeten onmiddellijk voorzien worden volgens de richtlijnen die van toepassing zijn in 2035. 

Overzicht


Vanaf 1 januari 2025

Vanaf 1 januari 2030

Vanaf 1 januari 2035

Parkings van kantoren

10% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten met een minimum van 2 laadpunten

20% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten

30% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten

Andere parkings (openbare parkings of parkings van handelszaken

5% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten

10% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten

30% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten

Parkings van woningen

Een laadpunt per parkeerplaats van bewoners die toegang hebben tot de parking en beschikken over een elektrisch voertuig en plug-in hybride.




Elektrisch opladen verplicht voor parkings | Electrify.brussels


Wallonië

Ook in Wallonië zal vanaf 2025 een uitbreiding zijn van de wetgeving voor bestaande parkings met meer dan 20 plaatsen. Daar dient minimaal 1 laadpunt te worden voorzien en reeds de nodige voorzieningen klaar gelegd te worden voor minimaal 20% van de parkeerplaatsen. 

Voor nieuwbouw of ingrijpende renovaties zal de wetgeving die sinds maar 2021 van kracht is, van toepassing blijven. 


Sinds 11 maart 2021 voor nieuwbouw en ingrijpende renovatie voor parkings vanaf 10 plaatsen

Vanaf  1 januari 2025 voor bestaande parkings met meer dan  20 plaatsen

Niet-residentiële parkings (bureau, commerce, industrie, ...) of verzorgingstehuizen

Voor een parking van meer dan 10 plaatsen. Een oplaadpunt voorzien en wachtbuizen voorzien voor 20% van de parkeerplaatsen.

Minstens 1 laadpunt en wachtbuizen voorzien voor 20% van de parkeerplaatsen

Residentiële parkings

Wachtbuizen voorzien voor alle parkingplaatsen


Mix tussen residentieel en niet-residentieel

Indien de som van de oppervlakten van de voor individuele huisvesting bestemde delen groter is dan de som van de oppervlakten van de niet voor bewoning bestemde delen en/of de voor collectieve huisvesting bestemde delen, dan gelden de regels voor residentiële parkings. Indien de oppervlakten voor residentiële huisvesting gelijk of kleiner zijn, dan zal de regelgeving van niet-residentiële parkings van toepassing zijn.


electromobilite.pdf (wallonie.be)

General outage at Last Miles Solutions