Nieuwe Verplichtingen voor Oplaadpunten
Sinds 11 maart 2021 gelden er nieuwe regels voor de installatie van oplaadpunten op parkeerterreinen van gebouwen. Deze verplichtingen zijn van kracht voor nieuwbouwprojecten en ingrijpende renovaties waarvoor vanaf deze datum een omgevingsvergunning wordt aangevraagd.
Vanaf 1 januari 2025 worden deze regels verder uitgebreid naar bestaande gebouwen met parkeerterreinen. Als uw bedrijf in Vlaanderen een parkeerterrein heeft met 20 of meer plaatsen, bent u verplicht om minimaal 2 laadpunten te installeren. Deze maatregelen volgen uit de Europese richtlijn die gericht is op de verbetering van de energieprestatie van gebouwen en ondersteunen de transitie naar emissievrij transport.
De wetgeving zal ook in Brussel en Wallonië aanzienlijk veranderen. Heeft u meerdere parkings bij één gebouw? Dan geldt de regelgeving per parking.
Bent u al voorbereid?
Ons team van experts staat klaar om u te helpen. Neem vandaag nog contact met ons op voor advies op maat en zorg ervoor dat uw bedrijf voldoet aan de wetgeving.
Hieronder vindt u het overzicht van de huidige en toekomstige wetgeving met handige links naar de websites van de desbetreffende gewesten.
Vlaanderen
Tot op heden was in Vlaanderen de wetgeving enkel van toepassing voor parkings bij een nieuwbouw of gebouwen waarbij een ingrijpende renovatie werd uitgevoerd. Vanaf 1 januari 2025 zal de wetgeving van toepassing zijn voor parkings bij bestaande gebouwen.
Overzicht
Nieuwbouw (omgevingsvergunning sinds 11 maart 2021) | Ingrijpende renovatie (omgevingsvergunning. sinds 11 maart 2021 | Bestaande gebouwen (vanaf 2025) | |
Woongebouwen | Parkeerterrein met 2 of meer parkeerplaatsen: infrastructuur verplicht voor elke parkeerplaats | Parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen: laadinfrastructuur verplicht voor elke parkeerplaats | Geen verplichtingen |
Niet-woongebouwen | Parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen : - minstens 2 oplaadpunten - én laadinfrastructuur voor 1 op 4 parkeerplaatsen | Parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen : - minstens 2 oplaadpunten - én laadinfrastructuur voor 1 op 4 parkeerplaatsen | Parkeerterrein met meer dan 20 parkeerplaatsen: minstens 2 oplaadpunten |
Brussel
Heeft u een bestaande parking in Brussel met 10 of meer plaatsen? Dan valt u onder de regelgeving zoals beschreven hieronder. Nieuwe parkings moeten onmiddellijk voorzien worden volgens de richtlijnen die van toepassing zijn in 2035.
Overzicht
Vanaf 1 januari 2025 | Vanaf 1 januari 2030 | Vanaf 1 januari 2035 | |
Parkings van kantoren | 10% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten met een minimum van 2 laadpunten | 20% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten | 30% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten |
Andere parkings (openbare parkings of parkings van handelszaken | 5% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten | 10% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten | 30% van het aantal plaatsen voorzien van laadpunten |
Parkings van woningen | Een laadpunt per parkeerplaats van bewoners die toegang hebben tot de parking en beschikken over een elektrisch voertuig en plug-in hybride. |
Elektrisch opladen verplicht voor parkings | Electrify.brussels
Wallonië
Ook in Wallonië zal vanaf 2025 een uitbreiding zijn van de wetgeving voor bestaande parkings met meer dan 20 plaatsen. Daar dient minimaal 1 laadpunt te worden voorzien en reeds de nodige voorzieningen klaar gelegd te worden voor minimaal 20% van de parkeerplaatsen.
Voor nieuwbouw of ingrijpende renovaties zal de wetgeving die sinds maar 2021 van kracht is, van toepassing blijven.
Sinds 11 maart 2021 voor nieuwbouw en ingrijpende renovatie voor parkings vanaf 10 plaatsen | Vanaf 1 januari 2025 voor bestaande parkings met meer dan 20 plaatsen | |
Niet-residentiële parkings (bureau, commerce, industrie, ...) of verzorgingstehuizen | Voor een parking van meer dan 10 plaatsen. Een oplaadpunt voorzien en wachtbuizen voorzien voor 20% van de parkeerplaatsen. | Minstens 1 laadpunt en wachtbuizen voorzien voor 20% van de parkeerplaatsen |
Residentiële parkings | Wachtbuizen voorzien voor alle parkingplaatsen | |
Mix tussen residentieel en niet-residentieel | Indien de som van de oppervlakten van de voor individuele huisvesting bestemde delen groter is dan de som van de oppervlakten van de niet voor bewoning bestemde delen en/of de voor collectieve huisvesting bestemde delen, dan gelden de regels voor residentiële parkings. Indien de oppervlakten voor residentiële huisvesting gelijk of kleiner zijn, dan zal de regelgeving van niet-residentiële parkings van toepassing zijn. |